Business Model
مدل کسب و کار یک چهارچوب استراتژیک است که نحوه ایجاد، ارائه و جذب ارزش توسط یک شرکت در بازار را به ما نشان می دهد.
مدل کسب و کار دارای جنبه های مختلفی از جمله محصولات یا خدمات، مشتریان هدف، منابع درآمدی، ساختار هزینه ها و مزایای رقابتی می باشد.
در واقع، این مدل منطقی است که سازمان به کمک آن خود را سر پا نگه می دارد.
مؤلفه های کلیدی مدل کسب و کار در ذیل آمده است:
1. ارزش پیشنهادی: ارزش منحصر به فرد ارائه شده توسط شرکت به مشتریان؛ چگونگی رفع نیاز و درد بازار توسط محصول یا خدمت ارائه شده
2. تقسیم بندی مشتریان: شناسایی و درک گروه خاصی از مشتریان مد نظر کسب و کار
3. جریان های درآمدی: منابع مختلف درآمد از جمله فروش محصولات یا خدمات، تبلیغات، اشتراک و...
4. ساختار هزینه: هزینه های فعالیت و ارائه محصولات یا خدمات توسط شرکت؛ شامل هزینه های تولید، بازاریابی، حقوق و سربار
5. فعالیت های کلیدی: فعالیت های اصلی انجام شده توسط سازمان یا شرکت جهت ارائه ارزش پیشنهادی، تولید و توزیع محصول، ارائه خدمت و حمایت از مشتریان
6. منابع کلیدی: دارایی های ضروری اعم از مشهود و نامشهود مورد برای اداره نمودن سازمان؛ شامل 4 دسته کلی سخت افزار، منابع مالی، منابع انسانی و مالکیت معنوی
7. کانال ها: کانال های توزیعی ارائه شده جهت فروش محصولات یا خدمات به مشتریان؛ شامل فروشگاه های فیزیکی، پلتفرم های آنلاین، شرکت های توزیع و پخش، و فضای مجازی
8. روابط با مشتری: استراتژی ها و رویکرد های ایجاد و حفظ ارتباط با مشتریان؛ معمولا خدمات پشتیبانی بخش مهمی از آن است.
9. شرکای کلیدی: تامین کنندگان و شرکای کلیدی یک سازمان یا شرکت، به همراه منابع کلیدی دریافت شده از آنان و فعالیت های انجام شده توسط آنان
ذکر این نکته ضروری است که به منظور پاسخ دهی بهتر و کارآمد تر به نیاز های روز مشتریان، ارزیابی مستمر مدل کسب و کار خود توسط یک سازمان یا شرکت، امری خطیر محسوب می شود.
در عکس های زیر، می توانید علاوه بر تعریف مدل کسب و کار و بوم مدل کسب و کار، فرایند نوآوری در مدل کسب و کار را نیز مشاهده نمایید.
لطفا جهت استفاده از این خدمات با کارشناسان ما در ارتباط باشید.